Filmrecension: Skottår

"När Anna får nys om en märklig irlänsk tradition som tillåter kvinnor att fria på skottdagen (29 februari), flyger hon raka vägen till Irland för att överraska sin karriärlystne pojkvän Jeremy med att ställa den stora frågan. Allt verkar gå fel när hennes plan landar i fel stad, men den stilige värdhusvärden Declan kommer till undsättning och kör henne tvärs över landet på en galen resa. Kommer Anna att hålla fast vid Jeremy eller kommer Declans irländska charm visa sig vara oemotståndlig?"
- Lovefilm

Detta är en utav mina storfavoriter under 2010. Älskar att hon är ett sånt kontrollfreak men allting som händer är bara kaos och inte alls som hon planerat. Även om flmen är ganska förutsägbar så är den väldigt rolig med en smula romantik som toppar filmen men vissa scener är så roliga att bara man tänker på dom så skrattar man, då måste ni förstå hur roligt jag har när jag skriver detta inlägget. Varken Anna och Declan klarar inte av varandra men ändå ska de vara envisa som åsnor. De går varandra verkligen på nerverna med början från den sekund de först träffades.

Man får åka med genom det otroligt fina landet och ja, man drömmer sig verkligen bort. Vill mer än gärna åka dit i verkligheten för att se det fina landskapen och de söta små byarna eller städer som man numera kanske kallar dem. Man får verkligen en lantlig känsla när man ser hur det ser ut i både byarna och på landskapen.

Tycker att det är en väldigt romantisk tradition att kvinnor får fria på och snart är det dags igen eftersom det faktiskt är skottår iår och snart skottdagen. Skulle du som tjej vilja fria eller skulle du vilja bli friad till?
Själv vill jag faktiskt bli friad till, tycker det är en väldigt romantisk och gullig gest. Man behöver inte fria med en ring utan det finns många sätt man kan göra det på tex. skriva någon gullig lapp eller bara gå ner på knä och fråga "the big question". Man kan sedan kolla på ringar tillsammans om man nu känner för det. Det bästa är att alla har sin egen idé om förlovning och vad det innebär och det är det som gör det så himla sött och romantiskt.